Tåg nästan alltid billigare än flyget, rapporterade flera medier häromdagen.
Jag delar bilden av att det har kommunicerats att det är dyrt att åka tåg och att det övertid har blivit dyrare på grund av inställda avgångar och den ökade efterfrågan på tågbiljetter som inte möter utbudet. Det har också lyfts att det ibland ”kostar flerdubbelt mer att ta tåget än att flyga”. I somras rapporterades att det i vissa fall kunde vara tjugo gånger dyrare att ta tåget jämfört med flyget. Som exempel fanns det, vid en viss given tidpunkt, flygbiljetter på sträckan Malmö-Stockholm för 52 kronor och tågbiljetter för 1 215 kronor.
Något jag upplever att det har skrivits och pratats om desto mer är att det är dyrare att ta tåget till kontinenten jämfört med att flyga. Att det ur klimatsynpunkt är för billigt att flyga till Europa. Att flyget måste bära sina egna kostnader för utsläpp av växthusgaser. Att det är konstlat billigt att flyga utrikes jämfört med att ta tåget.
Något som också rapporterats om är att det generellt blivit dyrare att resa i ”lugn avdelning” (tidigare tyst avdelning). Jag skriver generellt då SJ:s biljettsystem är ganska oförutsägbart. Ibland kan biljetter i 2 klass lugn och/eller 1 klass vara billigare än vanliga 2 klass-biljetter. (En del har upptäckt att det kan vara enklare att boka en längre sträcka och kliva av några stationen innan eller att hacka upp sin resa i flera ”delresor”.)
När SJ:s vd Monica Lingegård intervjuades i Ekots lördagsintervju fick hon frågor om att det har blivit svårare att få tag i billiga tågbiljetter och att det ibland kan vara billigare att resa med flyg inrikes än att ta tåget. En intervju där Lingegård, som har en månadslön som påminner mer om en bättre årslön, uttryckte att ”priset är också en upplevelse”.
Utan att ha någon aning om vad det kostar att flyga inrikes har jag aldrig föreställt mig något annat än att det är dyrare att flyga inom Sverige jämfört med att ta tåget. Och då har jag inte räknat med kostnaden för att ta sig till och från flygplatsen. En förklaring till att jag inte vet vad det kostar är att jag inte flyger inrikes. Jag har inte slutat flyga inrikes. Jag har aldrig börjat. Det beror framförallt på att jag tycker om att åka tåg. Jag är också mer av en spara än en slösa, trodde jag.
Jag har bara utgått från att flygbolagen tar rejält betalt för den kortare restiden. Inga fattiga människor jag känt har flugit inrikes, med mindre än att någon annan stått för notan, och det har jag utgått ifrån haft en rimlig förklaring tänker jag nu när jag i efterhand försöker förstå mina, i förekommande fall felaktiga, prisföreställningar. Uppenbarligen kan det ibland vara billigare att ta flyget. Inte för att det kommer att få mig att börja flyga inrikes. Jag tycker som sagt om att åka tåg. När tågen är punktliga. Och jag bryr mig om klimatet.
Så när det rapporterades att det nästan alltid är billigare att ta tåget inrikes i jämförelse med att flyga var min omedelbara reaktion: Tror någon att det är dyrare att ta tåget? Det är det uppenbarligen ibland enligt bland annat Ekots jämförelser, men tror människor att det är så överlag?
Kanske är det så att människor som inte ens kollade jämförelsepriser innan den rådande höga inflationen tror att det är överlag är billigare att ta flyget inrikes. Och – med risk för att bli tjatig – ibland kan det uppenbarligen vara så.
Hur som helst: ”I nio fall av tio är tåget billigare än flyget för resor i Sverige, visar SR Ekots prisanalys av 22 000 resor i december och januari.”
Kanske har SJ:s vd delvis rätt, fast inte på det sätt hon avsåg. Det kan ha blivit relativt dyrare att ta tåget, men inte så dyrt som en del kanske tror, jag vet inte, på grund av all rapportering om hur dyrt det är. Och ibland är det verkligen dyrt.