Elsparkscykelföretagen marknadsför gärna elsparkcykeln som ett klimatsmart alternativ. För den som vill färdas ”hållbart” i stadsmiljö.
Enligt en studie som genomförts i Stockholm och Köpenhamn ser användare av elsparkcykeln färdmedlet som miljövänligt i en större utsträckning än icke-användarna. Betydligt mer förvånande vore om miljöhänsyn förklarade dess popularitet.
Om elsparkcykeln faktiskt skulle vara ett miljövänligt färdmedel spelar elsparkscyklistens motiv mindre roll.
Flera studier har gjorts för att mäta elsparkcykelns miljöpåverkan. I Sydsvenskan kan man läsa: ”När elsparkcyklar ersätter resor med till exempel bil och taxi bidrar de till att minska utsläppen och miljöpåverkan blir mindre. Om elsparkcyklarna däremot ersätter promenader eller resor med cykel och kollektivtrafik blir miljöpåverkan istället större. […] Elsparkcyklarna kan alltså bidra till antingen mer eller mindre miljöpåverkan beroende på hur de används. Med andra ord kan de bara kallas miljövänliga så länge de ersätter andra transportsätt som har större miljöpåverkan.” (Sydsvenskan 4/12-2021)
Det säger väl egentligen sig självt. Att olika färd- eller transportmedel kan vara relativt sett mer miljövänliga än andra.
För övrigt har jag noterat att tester för att mäta individers klimatavtryck verkar vara som gjorda för personer kan ställa bilen. Tester som försöker bevara frågan: Hur många jordklot skulle behövas om alla levde som du?
”Skulle det fungera för dig att cykla eller promenera ännu mer?”. Det är klart att det skulle men mina promenader skulle inte ersätta några bilturer.
Fler promenader vore inget annat än vardagsmotion i mitt fall. När jag cyklade till Lund ersatte det ingen tågresa. Jag ville cykla till Lund. Det stod aldrig mellan att cykla eller ta tåget.
Vore det bra för miljön om vi som samhälle cyklade mer? Det beror på vad miljömässiga alternativkostnaden hade varit. Om alternativet hade varit att ta fossilbilen är svaret enkelt. Det finns såklart andra värden med. Som att skolvägen blir mer säker om fler ställer bilen och färre barn blir skjutsade med bil till skolan.
Jag och andra bilointresserade kan förstås alltid låtsas bidra till one less car när vi cyklar förbi köande bilister på betydligt mer framkomliga cykelbanor.