Med jämna mellanrum får jag förfrågningar om att publicera färdigskrivna artiklar i mitt eget namn på den här bloggen. Inte sällan är det artiklar som lämpar sig bättre för bloggar som kretsar kring konsumtion. Så kallad smygreklam.
Enligt marknadsföringslagens bestämmelse om reklamidentifiering ska all marknadsföring utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring. Därtill ska det också tydligt framgå vem som står bakom marknadsföringen.
Av Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation följer också ett krav på reklamidentifiering. Reglerna är till skillnad från marknadsföringslagens inte bindande till sin karaktär, men Reklamombudsmannen, som är en del av näringslivet, och andra organ som förordar självreglering istället för lagstiftning kring kommersiell kommunikation utgår från dem när de bedömer reklam som privatpersoner anmält till dem.
”Marknadskommunikation ska vara lätt att identifiera som sådan, oavsett utformning och medium. Används media som innehåller nyheter eller annat redaktionellt material ska reklamen presenteras så att dess karaktär omedelbart framgår, liksom vem annonsören är. […] Marknadskommunikation får inte dölja eller vilseleda om sitt verkliga, kommersiella syfte. Det innebär att kommunikation som främjar avsättningen av eller tillgången till en produkt inte får ges ut för att vara t.ex. en marknadsundersökning eller en konsumentenkät, användargenererat innehåll, en privatpersons blogg eller en oberoende recension.”
Isabella Löwengrip fälldes nyligen av Reklamombudsmannen. Löwengrip hade reklam på sin blogg som inte uppfyllde kravet på reklamidentifiering. Reklamombudsmannen är ingen domstol, det blir inte frågan om några sanktioner i form av avgifter, skadestånd eller böter. För Löwengrips del innebär RO:s beslut främst en del publicitet då RO publicerar alla sina beslut på sin hemsida med orden friad eller fälld. Beslut som media skriver om när de bedöms vara av allmänintresse eller kan antas generera klick. Skriverierna om reklamen för dejtingsajten tillika otrohetssajten Victoria Milan är ett bra exempel på det senare. Inte helt oväntat friades den reklamen av RO.
Det ska erkännas att jag inte brukar besvara förfrågningar om ”samarbeten” men jag kan göra ett undantag i dag. Har ni som vill få artiklar publicerade på min blogg möjligen något skrivaruppdrag att erbjuda mig? Jag har inget sommarjobb och kommer med andra ord att ha en del tid i sommar. Sedan 10 år tillbaka har jag publicerat texter i mitt eget namn. Jag skulle inte ha något emot att göra det mot betalning som omväxling. Mitt namn behöver för all del inte nämnas.