Välgörenhet och bandtrenden

Rosa bandet var en trendkampanj under 2005 och 2006, att klädbutikerna sålde banden i kassan säger väl tillräckligt? Trenden höll i sig och banden kom i två upplagor om jag minns helt rätt. Under tiden banden fortfarande var en trend pendlade jag mellan att vara både positiv och negativ till rosa bandet. Det positiva vägde tyngre än de negativa aspekterna. Idag såg jag en kvinna med rosa bandet och reagerade över det, det hade jag inte gjort för ett halvår sedan då bar de flesta rosa band på ytterjackan. Lika starkt reagerade jag när såg en man med ett rosa bandet under tiden det var trendigt. Jag funderade om kvinnan med det rosa bandet inte hänger med i modeutvecklingen eller är hon en av de människor som bryr sig även nu när trenden är helt död?

Jag blir gladare när människor är vegetarianer för att de argumenterar utifrån att människan inte har någon rätt att döda något levande för att själv känna sig mätt än om vegetarian påstår sig älska djur. Oavsett att älska djur eller ej så anser inte jag att jag har rätt att döda en annan levande varelse. I slutändan spelar det ingen roll vad som driver människor till att välja bort köttet. Vi måste komma ihåg att vad som är den bakomliggande orsaken spelar mindre roll för oavsett vad så besparas några djurs lidande och det är ju vad vi vegetarianer strävar efter i första hand.

Bröstcancer är någon som drabbar kvinnor i större utsträckning än män men det berör många fler än den drabbade och därför tänker jag att fler män borde bry sig i frågan. Aftonbladet gjorde att rosa bandet kändes ännu mer som en kvinnofråga genom att lägga kampanjen under fliken ”Kvinna” och framställa bröstcancer som någonting som bara berör den drabbade. Blå bandet (prostacancerkampanjen) blev aldrig någon hit. Hellre en trend än inte men visst vore det positivt om dessa frågor berörde människor jämt och inte bara genom att media tillsammans med klädbutikerna skapar en trend likt de skapar dagens upplaga modekläder.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.