Glass för human flyktingpolitik

Efter lunchen åt några kollegor kulglass. Jag tycker om glass, särskilt till kaffe, men jag äter det knappt nuförtiden. Efter arbetsdagen loggade jag in på Twitter där någon glassdebatt hade brutit ut. Ett par twittrare skulle sluta äta glass. Inte vilken glass som helst utan glass från Ben & Jerry’s.

”Är det ett skämt?! Ett glassföretag lägger sig svensk migrationspolitik? […] Om det är sant kommer jag aldrig mer att köpa Ben & Jerry’s och vägrar att äta om jag serveras.” twittrade Jenny Sonesson.

Flera twittrare som antagligen aldrig äter glass från Ben & Jerry’s ska nu bojkotta Ben & Jerry’s för att de tagit ställning för människor på flykt. Nu senast bjuder glassmärket in till ett kärlekståg den 7 juni för att uppmärksamma att riksdagen samma dag kommer rösta igenom ett beslut som ger 9000 ensamkommande unga rätt att fortsätta sina liv i Sverige. Glassmärket uppmärksammar särskilt organisationen Ung i Sverige och gräsrotsrörelsen #Vistårinteut som kämpat för att ensamkommande unga från Afghanistan som kom till Sverige under den så kallade ”flyktingvågen” sommaren och hösten 2015 ska få stanna.

Flera som inte känner till att Ben & Jerry’s sedan länge ”lagt sig” i politik kritiserar nu glassmärket för att göra just detta.

Vi tycker självfallet, att det är oerhört viktigt att fler kvotflyktingar blir ett av flera säkra och legala vägar för flyktingar att nå trygghet i Europa och att den lagstadgade rättigheten att söka asyl aldrig rubbas.  Därför ställde sig Ben & Jerry´s i Sverige bakom uppropet #humanasyllag 

Jag har inga planer på att börja äta glass från Ben & Jerry’s men tycker att det är positivt att de tagit ställning för en human flyktingpolitik. Nu fattas bara att tillräckligt många glassätande politiker också gör det.

I dag är det Sveriges nationaldag. Låt oss välkomna de människor som kommit till vårt land vare sig de är medborgare här eller inte.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.