Radikala under sin livstid

Vilka är de riktiga radikalerna? Maria Lönn har skrivit en artikel i det senaste numret av den feministiska tidskriften Bang om vad hon kallar livsstilsradikala personer. De radikala inslagen hos dessa personer handlar främst om hur de klär sig enligt artikelförfattaren. Att vissa saker tolkas som mer radikala när en del personer ägnar sig åt dem jämfört med andra är jag helt med på. Det finns inget lika radikalitet för lika radikal. Det förhåller sig likadant med humor. Vem som drar skämtet kan vara helt avgörande för om personerna som tar del av skämtet skrattar men också för om de upplever att de förväntas skratta åt det.

bang_4_2013

 

“På liknande sätt som det finns synliga enigheter kring vem som uppfattas som ‘passande’ finns uppfattningar om vem som anses vara radikal och hur motstånd ska se ut. Vad som passerar som radikalt hamnar ibland mer om ett poserande än om politiska anspråk. Mycket av detta går att finna på Södermalm i Stockholm” skriver Lönn.

Jag har ingen aning om vad som passerar som radikalt på Södermalm eller hur motstånd ska se ut där och därför heller ingen aning om det ligger något i det Lönn skriver eller inte och det delar jag nog med ganska många som läser Bang. Jag minns när personer i min omgivning började tala nedlåtande om personer som de kallade “hipsters”. Hipsters bodde visst på Södermalm. Jag frågade runt om vad en hipster var för något och blev inte klokare. Begreppet hipster påminner mycket om “fjortis”, alla vet vad det är för något fast ändå inte. Jag frågade mina familjemedlemmar som bor i mellersta Sverige om de visste vad hipster var för något. Hipster är väl en trosa, svarade en av dem. De andra hade ingen aning. Hipster är i och för sig en trosmodell, men det var inte den sortens hipster jag syftade på. Jag lyckades inte förmedla vad en sådan var för något, lika lite som Lönn i mitt tycke lyckas förmedla varför det är problematiskt för en person som är radikal (Lönn skriver om sig själv “min och andra radikalas närvaro är alltid villkorad”) att personer som inte är det (enligt de riktiga radikalerna) uppfattas som radikala.

Jag vet inte hur det är för er men jag kopplar inte ihop kläder med radikalitet. Jag tänker inte att personer som använder tygkassar (gärna av ekologisk bomull med något budskap på) eller Kånken är mer radikala än de som inte gör det. Inte ens om det står att “Mannen är en biologisk olycka” på deras tygkassar (jag har sett en del sådana kassar det senaste året). Det går alldeles utmärkt att se radikal ut utan att ha några politiska ambitioner och vice versa även om jag föreställer mig att radikala personer kommer att vara mindre anpassade till sin klädsel än de som inte är politiskt engagerade just för att personer som är engagerade kommer att ifrågasätta vad som är viktigt och i högre grad komma fram till att lägga tid på att se “rätt” ut nog inte är det. Jag utgår heller inte från att personer som använder Kånken eller något annat plagg som någon gång har kopplats ihop med politisk medvetenhet har som ambition att framstå som politiskt medvetna (de kanske bara ville hoppa på ett mode). Jag är också osäker på om de uppfattas så.

“Bland många livsstilsradikala finns tanken att femininitet inte alltid behöver höra samman med kvinnokroppar och tvärt om. Det är frukterna av jämställdhetsarbete som har skapat en god tradition av att hylla kroppsbehåring och genom det stå emot ett visst genuspåtvingande kopplat till detta. Behåring kan, i vilket fall för många vänsterfeminister, fungera som en visuell markering för att skapa sin kropp på egna villkor och ge uttryck för sitt politiska medvetande.”

Jag undrar också vad det är för personer som sitter hemma och funderar på huruvida de är radikala, som har problem med om andra som inte är det ändå passerar som radikala. Lönns artikel påminner mig om när punkare i 20-årsåldern förklarar hur riktiga de är till skillnad från yngre punkare som bara försöker vara något de inte är. Om de äldre skulle ha någonting de yngre inte har utöver en längre erfarenhet av att tillhöra en viss subkultur framgår det sällan. Klart är i alla fall att för att kunna bli den där “riktiga” punkaren måste man till att börja med bli en. Få in en fot.

Personer som funnits inom “alternativmiljön” en längre tid har en tendens att inte alltid uppskatta när uttryck som förknippats med den blir till allmängods. Hur ska de alternativa se ut om det alternativa blir det moderna? Jag minns själv hur förvånad jag var när jag började se flera personer om dagen som hade på sig bomberjackor. Jag har använt bomberjackor sedan jag var 14 år. De första åren fick jag någon gång frågor om jag var nazist, en gång var en person hotfull, men sedan några år tillbaka upplever jag inte att de förknippas med några (särskilda) politiska åsikter. Hade jag varit en annan person hade jag kanske beklagat mig över att personer som annars brukar se ut som några i mängden hade “tagit över” ett plagg som tidigare haft en alternativ inramning och gjort det modernt.

Om ens mål här i livet är att gå omkring och se ut som något som formats i ett vakuum är det upp till en själv att ordna det. Man kan inte anklaga andra för att de får en att framstå på ett visst sätt. Vill du kunna gå omkring i bomberjacka utan att personer ska tro att du att du hoppat på en trend vet jag inte ens vad jag ska säga. Låt i vart fall bli att vika upp ärmarna.

Den som är radikal får helt enkelt ge uttryck för sina radikala tankar. Om det vill sig väl har de något som helst genomslag medan personen fortfarande lever. Jag har i vart fall svårt att se att den personen medan hen lever låter sin tid upptas av tankar på huruvida hen uppfattas som radikal eller inte och vilkas fel det är om så inte är fallet. Jag tänker att hur radikal man uppfattas som inte har så mycket med kläder och särskilda attribut att göra längre när även radikala människor är uppkopplade och främst medverkar i skrift. Hur radikal du kan vara utan att personer slutar läsa dig är nog helt beroende av vilka som delar det du skriver. Vilka som utnämner det till dagens “måste-läsning”. Vissa som skriver i media är tydligt inriktade på att ses som radikala (eller i vart fall betydelsefulla) bland en viss kategori människor. De stöter på problem i sin radikalitet eftersom att de hela tiden måste anpassa sig inom de ramar den kategorin har satt upp. Det blir svårt för dem att utmana något om de som indirekt försörjer dem hela tiden måste godkänna dem. Hur radikala personer som ser det som ett självändamål i slutändan är kan ifrågasättas, men också om de som ifrågasätter dem är mer radikala. I den mån man bryr sig.

Personligen är jag lite allergisk mot politiskt intresserade som ägnar mer tid åt att diskutera vilka som är på riktigt (sådana politiska diskussioner verkar finnas inom alla politiska inriktningar) än själva sakfrågorna. Om du inte tycker att andra är feminister, liberaler, socialister på riktigt får du väl vara det själv. “Be the change that you wish to see in the world.” och så vidare.

Om personer omedvetet eller inte använder attribut som signalerar medvetenhet utan att vara medvetna gör varken till eller från tänker jag då jag inte tror att de hade varit mer medvetna utan attributen. Det finns ingen “förlust” att tala om. Attribut är heller inte till för vissa människor. Om personer läser in något i mitt användande av tygpåsar för att personer som kan avfärdas som “livsstilsradikala” också använder sådana, jaha.

2 thoughts on “Radikala under sin livstid

  1. Det jag väl kanske kan ge författaren en smula ”rätt” i (om hen nu menar det) är väl att det finns en massa människor som propsar på att bli tagana på politiskt allvar uteslutande genom att odla ett visst utseende istället för att bry sig. Om människor som inte är speciellt politiskt aktiva eller ”radikala” anammar en stil så gör det väl INGENTING. Däremot KAN det provocera mig en aning att människor som VILL ha en politisk kredd lätt kan få det utan att lyfta ett handtag bara genom att ta till sig en viss stil eller attityd. Media till exempel hugger ju gärna någon som lever upp till deras stereotyp om hur man borde se ut.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.