Investera i dig – Läs en bok!

Om det inte vore för reklamen i kollektivtrafiken och gratistidningen Metro skulle min konsumtion av reklam vara relativt låg. Ibland går jag förbi Folktandvårdens reklam för friskvårdsavtal och blir på gott humör. Särskilt av reklambilden med kvinnan som har naglar målade i schackrutigt mönster. Tidigare var det den ökända otrohetssajten Victoria Milans reklam som fick mig att le bland folkmassorna. Annars undrar jag över kvinnosynen hos reklammakarna. Sällan för att bilderna porträtterar personer med ouppnåeliga ideal eller kroppsdelar på kvinnokroppen som en del menar är sexuellt laddade, utan snarare för att bilderna kommunicerar att kvinnor inte har någonting innan för pannbenet eller att kvinnor är yta.

I dessa tider ska man investera i sig själv och servera sig själv egotrippar. Det kan vara klokt att gå en matlagningskurs för att lära sig hur man lagar mat och mer om näringslära, handla en ny dator när den tidigare sjunger på sista versen, läsa böcker, se till att ha en ergonomisk arbetsplats i hemmet, prenumerera på tidskrifter, träna, sova ordentligt i ett ryggvänligt sovdon, ta trapporna istället för hissen, unna sig några orgasmer per dag, fylla på kroppens behov av mineraler, lära sig nya saker, utmana sig själv och så vidare. Vi kan kalla det att investera i sig själv. Det låter ganska sympatiskt, inte sant?

Eller så kan man klämma finnar i hopp om att de ska försvinna, jojobanta, spegla sig var femte minut, låta olycksdrabbade personer bekräfta att vi ser bra ut var femtonde minut, anlita en dietist, räkna kalorier, satsa på en hudbehandling, läsa skvaller, köpa luft och kalla det att investera i oss själva.

Budskapet att kvinnor är sitt yttre påminner mig om varför jag inte har ett anpassat yttre. Det är väl tur att jag investerar där jag har potential för annars hade jag med min tonårspanna inte fått vara med.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *