Män får vara halvhjärtade sexobjekt när viljan att vara konsekvent styr

Efter den tidigare diskrimineringsombudsmannens avskedande pågår en debatt om huruvida vi har ett behov av att fortsätta ha en diskrimineringsombudsman och vad dennes roll i sådana fall ska vara. En annan ombudsman som borde generera en motsvarande diskussion är reklamombudsmannen (ja, jag vet att RO inte är statlig). Reklamombudsmannen har vid flera tillfällen fällt anmäld reklam innehållande mer eller mindre nakna kvinnor. Ibland har de anspelat på sex, ibland har de inte gjort det, men slutsatsen från RO har i de flesta medialt uppmärksammade fall ändå varit att de har gjort det eftersom att de visat mer hud än vad som anses okej. Många har undrat hur RO hade hanterat en liknande bild föreställande en man.

”Reklamen med Boxer-Robert i bara boxer-kallingarna är kränkande för män. Det anser Reklamombudsmannen. – Även om avsikten var humoristisk framfälls mannen genom sin pose som ett rent sexobjekt, skriver RO.” läser jag i Aftonbladet. ”En privatperson anmälde annonsen till Reklamombudsmannen för att figurens ”muskulösa kropp och det stora könet är en stereotyp och orealistisk framställning av mannen som skapar press både hos yngre och äldre män”.

Mer gratisreklam.

RO är väl medvetna om att de tidigare klassat halvnakna kvinnor som sexobjekt och känner sig uppenbarligen inte helt bekväma med att behandla halvnakna män annorlunda. Således är nu också Boxer-Robert att betrakta som ett sexobjekt. Den datoranimerade Robert kränker män i allmänhet på samma sätt som tecknad barnpornografi kränker barn i allmänhet, åh så härligt konsekvent.

Att könsorganet klassas som stort för att konturerna går att skönja är spännande i sig. Hade bilden varit okej om mannens kuk hade varit mindre? Alla dessa män med mindre kukar som inte antas kunna hantera män med större (som om inte det är en kränkande manlig stereotyp) finns de?

När kommer vi att kunna se mer eller mindre nakna bilder i det offentliga rummet utan att de anmäls med motiveringen att de är kränkande för barn/kvinnor/män/pensionärer i allmänhet och utan att reklamombudsmannen fäller dem? Varför är sådan reklam mer presskapande än den som vill pressa oss att konsumera saker? Varför är just sexanspelningar och halvnakna personer portade från det offentliga rummet? Det och mycket annat borde Reklamombudsmannen svara på.

Tillskillnad från Pelle Billing ser jag inte anmälningen eller den fällande domen som ett tecken på att ”medvetenheten om mäns rättigheter sprider sig i samhället.”. Gissningsvis har anmälaren (om det inte bara är ett smart pr-trick) problem med avklädda kroppar i det offentliga rummet, den sortens problem brukar nämligen paketeras med påklistrad omtanke. Ett klassiskt exempel är barnen som vi måste skydda mot vuxna som badar nakna. Små barn brukar bada nakna antingen för att de själva vill de eller för att deras föräldrar inte har köpt badkläder åt dem, men de har sällan någon åsikt om andras nakenhet. Insikten om att man förväntas ha problem med nakna kroppar kommer långt senare.

Mycket lite tyder på att kvinnor kommer att lägga konceptet att vara sexig på hyllan. Jämställdheten kommer nog att komma från det andra hållet. Män kommer förhoppningsvis att slåss för att vara nakna och sexiga på lika villkor som kvinnor. Jag hoppas att jag får vara med då män som poserar som Boxer-Robert finns och uppfattas som sexiga istället för roliga.

En del oroar sig över att kvinnokroppens närvaro i det offentliga rummet kommer att leda till en avsexualisering av densamma, men manskroppens frånvaro har knappast gjort manskroppen sexuellt eggande. Manskroppen behöver synliggöras, inte avsexualiseras ytterligare.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

This entry was posted in Feminism, Män och kvinnor är olika, Naket, Sex. Bookmark the permalink.

6 Responses to Män får vara halvhjärtade sexobjekt när viljan att vara konsekvent styr

  1. Pingback: Tweets that mention Män får vara halvhjärtade sexobjekt när viljan att vara konsekvent styr | Johanna Sjödin -- Topsy.com

  2. absolut anonym says:

    Jaa då kanske det är ok att blotta sig lite? Så där lagom. Du vill se lite k-k. Eller hur?

  3. Vill du gå omkring naken är det okej med mig.

  4. Andreas says:

    haha toppers svar, J! 😉

  5. Pingback: Johanna Sjödin

  6. John says:

    Det viktiga är väl att det är lika för alla. Det är så tröttsamt med de där feministerna som bara talar om hur utsatta kvinnor/flickor är för reklamens sterotyper, när ju män/pojkar drabbas på precis samma sätt. Det är bara det att det vill de inte se. De har blinda fläckar, drivna som de är av sitt uppenbarliga manshat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *